Ékszer - Karkötő

A Livestrong karkötők

A Livestrong karkötők szilikonból előállított, sárga színben készülő karkötő, amelyet 2004 májusában dobott ki a piacra a Lance Armstrong Alapítvány, melyet maga Lance Armstrong alapított meg. A karkötő sárga színének megválasztása abból az okból történt, hogy a karkötő a professzionális kerékpározásra emlékeztető legyen. Pontosabban azon belül is a Tour de France-ra, mivel a végső győztes egy sárga színű trikót nyer el. A Livestrong sikerén felbuzdulva rengeteg jótékonysági alapítvány fejlesztette ki a saját karkötőjét, melyet ki is adott azzal a céllal, hogy pénzt gyűjtsön össze.

Livestrong

A Livestrong karkötők célja

A karkötők a „Wear Yellow Live Strong” részét képezik nevelési programnak, amellyel rákkutatások finanszírozásáért gyűjt pénzt az alapítvány, valamint az embereket arra bátorítja, hogy életüket úgy éljék le, hogy az, teljes és egészséges legyen. Minden megvásárolt karkötővel a vásárlók támogatják a Lance Armstrong Alapítványt és a Nike-t. A karkötőket darabonként is meg lehet venni, de hozzá lehet jutni, akár 10-es, 100-as, vagy 1200-as csomagolásokban is. Texas megye Austin nevű városában alakították ki a karkötőket, amelyeket az adománygyűjtés tárgyként kiadott a Nike valamint a Wieden és Kennedy reklámügynökség. Lance szülővárosában fejlesztették ki a terméket. A karkötőket árusítják a világ összes Nike boltjában. A karkötőket azzal a céllal adták ki, hogy a Lance Armstrong Alapítvány és a Nike részére hat hónap alatt megközelítőleg 25,1 millió dollárt gyűjtsön össze, amely célt a világszerte eladott 70 millió karkötővel sikeresen végre is hajtottak. Egy dollárért árusítják karkötőket darabonként.

A Livestrong karkötők népszerűség

Óriási siker lengte körül a karkötőket az Egyesült Államok területén 2004 nyarának végén. Ennek oka az akkori Tour de France volt, melyet Lance Armstrong nyert meg. Ennek köszönhetően nem sokkal később gyorsan feltört a népszerűsége a világ minden pontján. Kezdetben a karkötőkkel csak a Tour de France-on lehetett találkozni 2004-ben. A verseny után nem sokkal később rengeteg híres személy karján is megtalálhatóak voltak már a karkötők: John Kerrynek a karján, aki 2004-ben amerikai demokrata elnökjelölt volt, 2007-ben John Edwards karján, továbbá a hírmondó Katie Couricon, valamint Matt Damon, a színész karján. Nem utolsó sorban a karkötők még a 2004-es nyári olimpián is feltűntek jó néhány résztvevő atléta karján.
A 2006-ban kiadott Michael's Birthday címet viselő videóban, mely az amerikai The Office című televíziós sorozat egyik epizódja, Michael mikor megtudja, hogy Kevin bőrrákban szenved, sárga papírból egy Livestrong-os karkötőt vág ki neki.
A The Colbert Report címet viselő televíziós műsorban, amelyet 2007 augusztusában sugároztak, a karkötőt Stephen Colbert kiparodizálta és a „Wriststrong” névvel illette, a képzeletbeli kampányában a „Csuklóval az erőszakért”.
Számos kórházban a Livestrong-os karkötőket a pácienseik kezéről levágták, azzal az indokkal, hogy a karkötők a kórházakban megtalálható „Nem újraélesztendő” felirattal ellűtott karkötőre emlékeztetnek.